បាលីគាថា
មនោបុព្វង្គមា
ធម្មា មនោសេដ្ឋា
មនោមយា
មនសា
ចេ បទុដ្ឋេន ភាសតិ វា ករោតិ វា
តតោនំ
ទុក្ខមន្វេតិ ចក្កំវ វហតោ បទំ
ធម៌ទាំងឡាយមានចិត្តជាធំ
មានចិត្តប្រសើរបំផុតសម្រេចមកពីចិត្ត បើបុគ្គលមានចិត្តត្រូវទោសៈប្រទូសរ៉ាយហើយ
ទោះបីនិយាយក្តី ធ្វើក្តី (ក៏អាក្រក់ដែរ)។
មនោបុព្វង្គមា
ធម្មា មនោសេដ្ឋា មនោមយា
មនសា ចេ បសន្នេន ភាសតិ វា ករោតិ វា
តតោ នំ សុខមន្វេតិ ឆាយាវ អនុបាតិនី ។
ធម៌ទាំងឡាយមានចិត្តជាប្រធាន មានចិត្តប្រសើរបំផុត សម្រេចមកពីចិត្ត
បើបុគ្គលមានចិត្តជ្រះថ្លាហើយ ទោះបីនិយាយក្តី ធ្វើក្តី (ក៏ល្អទាំងអស់)
ព្រោះចិត្តជ្រះថ្លានោះឯង សេចក្តីសុខរមែងតាមជាប់បុគ្គលនោះ
ដូចជាស្រមោសដែលអន្ទោលតាមប្រាណ យ៉ាងដូចោ្នះឯង ។
អក្កោចិ្ឆ
មំ អវធិ មំ អជិនិ មំ អហាសិ មេ
យេ ច តំ ឧបនយ្ហន្តិ វេរំ
តេសំ ន សម្មតិ ។
អក្កោចិ្ឆ មំ អវធិ មំ អជិនិ
មំ អហាសិ មេ
យេ ច តំ នូបនយ្ហន្តិ វេរំ
តេសូ បសម្មតិ ។
ជនទាំងឡាយណា
ចងសេចក្តីក្រោធខឹងនោះទុកយ៉ាងនេះថា អ្នកនោះបានចេរអញ អ្នកនោះបានវាយអញ
អ្នកនោះបានឈ្នះអញ អ្នកបានលួចរបស់អញ
ពៀរវេរារបស់ជនទាំងឡាយនោះ នឹងមិនស្ងប់រម្ងាប់ឡើយ ឯជនទាំងឡាយណា
មិនចូលទៅចងសេចក្តីក្រោធខឹងនោះទុក យ៉ាងនេះថា អ្នកនោះបានចេរអញ អ្នកនោះបានវាយអញ
អ្នកនោះបានឈ្នះអញ អ្នកនោះបានលួចទ្រព្យរបស់អញ ពៀរវេរារបស់ជនទាំងឡាយនោះ នឹងស្ងប់រម្ងាប់បាន
។
ន ហិ វេរេន វេរានិ សម្មាន្តីធ កុទាចនំ
អវេរេន
ច សម្មានិ្ត ឯស ធម្មោ សនន្តនោ ។
ក្នុងកាលណាៗ
ក៏ដោយ ធម្មតាពៀរទាំងឡាយ ក្នុងលោកនេះ មិនដែលស្ងប់រម្ងាប់ ដោយការចងពៀរឡើយតាមការពិត
ពៀរទាំងឡាយតែងស្ងប់់រម្ងាប់ ដោយការមិនចងពៀរ នេះជាធម៌ចាស់ មានយូរណាស់មកហើយ ។
បរេ ច
ន វិជានន្តិ មយមរត្ថ យមាម សេ
យេ ច តក្ថ វិជានន្តិ តតោ
សម្មាន្តិ មេធគា ។
ពួកជនដទៃទៀត
មិនដឹងច្បាស់ថា ពួកយើងទាំងអស់គ្នា កំពុងតែត្រដួស នៅក្នុងទីប្រជុំសង្ឃនេះ
ឯជនទាំងឡាយណា នៅក្នុងទីប្រជុំសង្ឃនោះ ដឹងច្បាស់យ៉ាងនោះ សេចក្តីវិវាទទាស់ទែគ្នា
នឹងស្ងប់រម្ងាប់បានព្រោះពួកជនទាំងនោះ ។
សុភានុបស្សឹ វិហរន្តំ ឥន្រ្ទិយេសុ អសំវុតំ
ភោជនម្ហិ
អមត្តញ្ញុំ កុសីតំ ហឹនវីរិយំ
តំ
វេ បសហតី មារោ វាតោ រុក្ខំវ ទុព្វលំ ។
អសុភានុបស្សឹ
វិហរន្តំ ឥន្រ្ទិយេសុ
សុសំវុតំ
ភោជនម្ហិ
ច មត្តញ្ញុំ សទ្ធំ អារទ្ធវីរិយំ
តំ
វេ នប្បសហតិ មារោ វាតោ សេលំវ ទុព្វលំ
។
មាររមែងបៀតបៀនបុគ្គល
ដែលឃើញតាមអារម្មណ៌ ថាល្អមិនសង្រួមក្នុងឥន្រ្ទយ
ទាំងឡាយ
មិនស្គាល់ប្រមាណក្នុងភោជនាហារ ខ្ជិលច្រអូស មានសេចក្តីព្យាយាមអន់ថយនោះ
បានដោយងាយស្រួល ដូចវាយោបក់បោករំលើងនូវ ដើមឈើដែល (មានឫស) មិនល្អយ៉ាងនោះឯង
តែមារមិនអាចបៀតបៀនបុគ្គលដែលពិចារណាឃើញតាមអារម្មណ៌ថា មិនល្អ
សង្រួមក្នុងឥន្រ្តយទាំងឡាយ ស្គាល់ប្រមាណក្នុងភោជនាហារ មានសទ្ធា មានសេចក្តីព្យាយាមល្អហើយនោះ
បានឡើយ ដូចជាវាយោបក់បោកថ្មភំ្នតាន់ឱ្យបាក់បែក មិនបាន យ៉ាងនោះឯង ។
អនិក្កសាវោ កាសាវំ
យោ
វត្តំ បរិទហេស្សតិ
អមេតោ
ទមសច្ចេន ន សោ កាសាវមរហតិ
យោ
ច វន្តកសាវស្ស សីលេសុ សុសមាហិតោ
ឧបេតោ
ទមសច្ចេន ស វេ កាសាវមរហតិ ។
បុគ្គលណា
មិនមែនជាអ្នកមានកិលេស ដូចជាទឹកអម្ចត់ប្រាសចេញហើយ មិនមានទមៈ និងសច្ចៈ
គ្រងនូវសំពត់កាសាវពស្រ្ត បុគ្គលនោះ មិនសមគួរនឹងស្លៀកដណ្តប់នូវសំពត់កាសាវពស្រ្តឡើយ
ឯបុគ្គលណា មានកិលេសដូចជាទឹកអម្ចត់ប្រាសចេញហើយ តម្កល់ខ្លួនបានល្អហើយ
នៅក្នុងសីលទាំងឡាយ មានទមៈនិងសច្ចៈ បុគ្គលនោះទើបសមគួរនឹងស្លៀកដណ្តប់នូវសំពត់កាសាវស្រ្ត
។
អសារេ
សារមតិនោ សារេ ច អសារទស្សិនោ
តេ
សារំ នាធិគច្ឆន្តិ មច្ឆាសង្កប្បគោចរា
សារព្ចា
សារតោ ញត្វា អសារព្ចា អសារតោ
តេ
សារំ អធិគច្ឆន្តិ សម្មាសង្កប្បគោចរា ។
ជនទាំងឡាយណា មានការសម្គាល់ក្នុងរបស់ដែលមិនមានសារៈថា
មានសារៈ យល់ឃើញក្នុងរបស់ដែលមានសារៈថាមិនមានសារៈ
ជនទាំងឡាយនោះមានតែការត្រិះរិះខុសជាគោចរ នឹងមិនបានសម្រេចនូវធម្មសារៈឡើយ ឯជនទាំងឡាយណា
ដឹងនូវរបស់ដែលមានសារៈ ដោយហេតុដែលមានសារៈ ដឹងនូវរបស់ដែលគ្មានសារៈដោយហេតុដែលគ្មានសារៈ
ជនទាំងឡាយនោះ ជាអ្នកមានសេចក្តិត្រិះរិះត្រូវជាគោចរ នឹងបានសម្រេចនូវធម្មសារៈ ។
យថា អាគារំ ទុច្ឆន្នំ វុដ្ឋិ សមតិវិជ្ឈតិ
ឯវំ
អភាវិតំ ចិត្ត រាគោ សមតិវិជ្ឈតិ ។
យថា
អាគារំ សុច្ឆន្នំ វុដ្ឋិ ន សមតិវិជ្ឈតិ
ឯវំ
សុភាវិតំ ចិត្តំ រាគោ ន សមតិវិជ្ឈតិ ។
តំណក់ទឹកភ្លៀងតែលេចស្រោចនូវផ្ទះ
ដែលគេប្រក់ដំបូលមិនជិតល្អយ៉ាងណា រាគៈតែងចាក់ទម្លុះនូវចិត្ត
ដែលបុគ្គលមិនបានចម្រើនយ៉ាងនោះដែរ តំណក់ទឹកភ្លៀង មិនអាចលេចស្រោចនូវផ្ទះ ដែលគេប្រក់ជិតដោយល្អយ៉ាងណារាគៈ
ក៏មិនអាចនឹងចាក់ទម្លុះនូវចិត្ត ដែលបុគ្គលបានចម្រើនដោយល្អហើយ ក៏យ៉ាងនោះដែរ ។
0 comments:
Post a Comment